18.01.2012.
Sig det med klæder
BOGANMELDELSE
I sin nye højtråbende billedbog brøler Anne Marie Helger i fejende festlig fristil sine grusomme fortælling om den sociale ulighed med prægtige kostumer.
af Gert Poder
»Klæder skaber folk«, siger folk, og tænker i virkeligheden med foragt på de, der går dårlige klædt end dem selv. Så er dé sat på plads!
På samme måde holder Anne Marie Helger sine højtråbende pragtkostumer op som et spejl. Og modsat H.C. Andersens Kejserens Nye Klæder afslører hun med sine fejende gevanter, hvordan den herskende klasses fetichistiske trang til at pynte sig i virkelighed dækker over deres rådne indre.
Resultatet er blevet billedbogen Råberober, der fuldstændig og aldeles tilfældigt udkom samme dag som værket Dronningens Kjoler om Margrethes royale rober.
Det er grusom læsning. Grusomt, fordi det viser sig, at denne destruktive donna startede med påklædningsdukker.
Mens alverdens videnskabsfolk diskuterer virkningen af voldelige computerspil, viser det sig, at bedragets største fjende er opflasket med saks og papir.
HVEM SIDDER DER BAG KJOLEN?
Omgivet af et stærkt team med fotograf Thomas Cato, kreateur Monsieur Lars Andersen og spindoctrice Helene Vindsmark afslører Danmarks anti-diva numero uno ubarmhjertigt råddenskaben bag de forførende dragter.
Her er fru skibsreder Percy Plask-Plaskenskjold, der har investeret al sin kærlighed i euroen, efter fulgt af Golfkrigstournuren og Rød Splatklat til minde om dengang Lars Grenaa og Rune Eltard Sørensen gav statsmedister Anders Fogh Race-musen blod på hænderne.
Kun én figur står uskyldsren og naturtro i al sin beskedenhed: Connie Knudsen. Hendes kostume for tæller den grå sandhed, som hun står dér uformeligt asocial foran Palles Minde. Dette træslot, der ligger under Øresundsbroen, er opkaldt efter Palle. Han var skildpadde og hendes eneste ven. Nu er han død.
Hendes motto er: »Bare man er tro mod sin egen stil, bliver man til sidst moderne«.
Eller meget kikset.
MOR DANMARK
Som det vil være nogle bekendt holder Anne Marie Helger meget af forstanderinden for Dansk Forskelsparti. Denne ugengældte kærlighed kommer stærkest frem i den snehvide drømmekjole Jubilæumsdrømmen.
Iført den synger hun ofte:
Se min kjole, den er hvid som racen alt, hvad folk vil eje, skal være racerent som den Det er, fordi kun de hvide kan de lide, og fordi DF blev danskens ven.
Derfor er der naturligvis også et fotografi af Mor Danmark, selvom bogstaverne i det lille land har fået en noget anden betydning:
Demokrati Anerkendelse Næstekærlighed Mangfoldighed Anstændighed Respekt Klogskab.
Hvert af bogens 24 fotografier ledsages af en forklarende tekst. For naturligvis er disse fantastiske kostumer alle en del af Anne Marie Helgers kunstneriske virke.
Gamle figurer får nyt liv og fortæller om Anne Marie Helgers utrættelige kamp mod social uretfærdighed, mod undertrykkelse og fortielse, mod opstyltethed og ringeagt.
De overdådige drømmerober, karakterrollekjoler, politiske kostumer og poetiske kreationer fortæller om teaterkunstens fantastiske evne til at skabe visioner, der er endnu mere rædselsfulde end virkeligheden.
Derfor bør der ligge et eksemplar af Råberober i ethvert anstændigt hus.
Anne Marie Helger og Helene Vindsmark: Råberober. Foto: Thomas Cato. 68 sider, 198 kroner. Forlaget Biberkopf.
0 Kommentarer
Ingen kommentarer endnu