RÅ ROBER i Arbejderen

De kjoler som drømme er gjort af

- 20. Feb
Anne Marie Helger råber højt om politisk bedrag, racisme, kynisme og kropslig forfald i sit kostumeshow »Rå Rober« på PH Cafeen.

Teateranmeldelse

af Gert Poder

– Hvis den nye regering er rød, så er jeg farveblind, lyder det kontant fra Anne Marie Helger.

En fyldt teatersal i PHCafeen på Halmtorvet i København klapper begejstret, mens damen vælter skarpe bemærkninger ud med rund og rød hånd.

Rå Rober er den naturlige opfølger på bogprojektet Råbe Rober, der udkom sidste måned og blev anmeldt i Arbejderen 18. januar.

Her har fotograf Thomas Cato i en serie billeder dokumenteret Anne Marie Helgers åbenlyse betagelse af overvældende kostymer.

De er for det meste af kreateur mosjø Andersen med fornavnet Lars, men også datteren Johanne Helger Lund, som meget bekvemt er uddannet modedesigner, spiller med.

På scenen skamrider Danmarks formentlig mest politisk ukorrekte modesild det danske sprog på det grusomste. Disse såkaldte »helgerismer« kan til enhver tid få en jord- og betonarbejder til at glo forlegent på sine snørebånd.

Anderledes er det med det overvejende kvindelige publikum, der uden at se sig tilbage ryster betegnelsen »det svage køn« af sig som vand af en – undskyld – gås.

Anne Marie Helgers fascination af overdådige rober går langt tilbage. Det ældste må være Containerlook fra 1981, designet af hende selv til forestillingen Sand i hovedet i Nykøbing Sjælland.

Det nyeste er naturligvis Christiania Fondsstifterskekostumet fra sidste år. Dette sammenskudsgilde fra restekassen blev designet af datteren til stiftelsen af Fonden Fristaden Christiania i Den Grå Hal.

Fra Golfkrigstournure fra 1991 og Knaldrød Kampkrinoline året efter til Hus Forbi fra 2002 og Burka i 2003, nu med hotdog og pilsner, går en ubrudt, rød politisk tråd.

Anne Marie Helgers Rå Rober er grotesk og bidende skarp selviscenesættelse, der efterlader et lammedikkende borgerskab tværet totalt ud.

Som en kampvogn drøner hun hen over fordomme, fremmedhad, kynisme og menneskefjendskhed og efterlader det splittet i atomer.

Eller som Lars Andersen siger i bogen:

»Med Anne Marie blev kostumerne rekvisitter i det politiske teater; hun er nok den eneste, der kan iføre sig en stor, hvid drøm af en balkjole og så gå ind og tale om politisk retfærdighed og menstruation.«

Det er vildt, voldsomt, varmt, velspillet – og vanvittigt morsomt.

Anne Mette Helger: Rå Rober. PH. Cafeen, Halmtorvet. Til 20. marts.

 

0 Kommentarer

Ingen kommentarer endnu

SKRIV EN KOMMENTAR